edu.lom.hr
Komunikacija LOM i bolesnika koji boluje od hemoroidalnog krvarenja
Hemoroidalno krvarenje je vrlo neugodna i zabrinjavajuća pojava za svakog bolesnika koji se često prvo jave svom LOM-u koji mora biti dovoljno educiran da mu postavi točnu dijagnozu i ordinira ispravnu terapiju. Prikladna komunikacija s bolesnikom s hemoroidalnim krvarenjem je specifična i jako važna, jer se radi o intimnom dijelu tijela zbog kojeg pacijenti često znaju imati osjećaj srama i nelagode.
Važno je naglasiti da je pregled analne regije neugodan za većinu ljudi bez obzira na spol. Psihološki se to objašnjava činjenicom da bolesnik koji inače ne može vidjeti svoju analnu regiju pri pregledu treba izložiti taj dio tijela i zbog toga pregled može doživjeti kao poniženje uz jak osjećaj srama.
Krvarenje može uz to izazvati i izrazitu tjeskobu, jer bolesniku može ostaviti dojam teške bolesti zbog potencijalne opasnosti da je uzrok krvarenja neka teška bolest probavnog trakta ili karcinom.
Upravo iz ovih razloga je komunikacija s ovakvim bolesnikom iznimno važna. Liječnik bolesniku mora jasno dati do znanja da je maksimalno zaštićen i da je tema njihovog razgovora povjerljiva. Isto tako je važno bolesniku razumljivim jezikom objasniti u čemu je najvjerojatnije problem i zašto trebamo napraviti pregled i dati mu jasne upute kako izgleda sam pregled i što se od njega očekuje. Tijekom samog pregleda liječnik treba razgovarati s bolesnikom navesti što i zašto radi i što je uočio na pregledu. Jako je važno da tijekom samog pregleda liječnik pacijentu potvrdi dijagnozu hemoroidalnog krvarenja i time smanji tjeskobu kod bolesnika koji je u strahu od nečeg puno goreg. Profesionalno je apsolutno neprihvatljivo zbijanje šala o proktološkom pregledu, iako neki liječnici šalama nastoje opustiti bolesnika, misleći da će tako smanjiti nelagodu vezanu uz pregled.
Druga velika pogreška je neprimjereno komentirati ili razgovarati s bolesnikom o potencijalnim teškim bolestima i karcinomu kao uzroku tegoba prije pregleda bolesnika i postavljanja dijagnoze, čime nepotrebno potenciramo strah bolesnika. Pregled treba završiti jasnim uputama bolesniku o prirodi i tijeku njegove bolesti, mogućnostima liječenja, važnosti regulacije stolice i održavanja higijene te odrediti termin za kontrolni pregled i evaluaciju preporučene terapije. Jedan manji dio pacijenata s akutnim hemoroidalnim krvarenjem zahtjeva dodatnu hospitalnu obradu i liječnik je dužan tim pacijentima jasno dati do znanja zašto je to potrebno i gdje se trebaju javiti.
Izvor: Dragan Soldo, dr. med., “Intervju i pregled bolesnika s hemoroidalnim krvarenjem”, HVI. kongres HDOD-HLZ, Opatija, 2016.
Nekad pacijent dođe izmjeriti tlak.Osjećam da mi nešto želi reći,ali jako teško dođem do
stvarnog problema.A jedan od njih je svakako hemoroidalno krvarenje.Uz 80 pacijenata na
dan teško je dobiti pacijenta da se brzo otvori.Drugi pacijent već čeka na vratima. Kuca ili
lupa.Setra zove da me pacijet čeka na telefonu.A razgovor treba biti intiman,u opuštenoj
atmosferi.Kontakt očima je neophodan.
Srećom sam obiteljska liječnica,i dobro poznajem svoje pacijente,pa uspijem i uz sve moguće
zastoje riješiti problem.Ako ne uspijem odmah,pošaljem pacijenta da prošeta,možda
sjedne u kafić i vrati se kad riješim gužvu.I kad pacijent osjeti da sam mu maksimalno
posvećena,ruše se barijere neugode,srama,osjećaja poniženosti i straha od ishoda pregleda.
Po pregledu zajedno krenemo rješavanju problema,napetost popušta,prevladava razgovor
i dogovaranje.
Pacijent baca kamen sa srca i napušta ordinaciju sretan i spreman da učini što je potrebno.